Detta är en Comeback Special. Fast utan läderkläder. Ja, till och med utan en Hagströmgitarr. Inte ens en välkammad frisyr finns att visa upp. Och det är inte 1968. Istället är det skitiga gamla nylonsträngar, smala jeans och knullrufs. Året är 2009. Och det är dags att gå upp i ringen igen. Det är ingen världsartist med smak för feta smörgåsar som har huvudrollen. Det är en tanig figur som biter ihop tänderna när han sover.

söndag 14 juni 2009

Grannar...

Vi åkte hiss tillsammans.
En långsam hiss.
Vi skulle åka fem våningar. Det kändes som femtio.
Eller femhundra.
Vi pratade inte, men jag lyssnade när du andades genom näsan.
Du höll en tvättkorg i famnen.
När hissen äntligen stannade tryckte du upp hissdörren med ryggen. Sakta.
Jag grävde i fickan efter mina nycklar under tiden.
När jag slutligen kom in i min lägenhet kunde jag inte låta bli att kika ut genom titthålet. Du stod fortfarande ute i trapphuset. Fortfarande med tvättkorgen i famnen.
Plötsligt vände du på korgen. Du strödde tvätten över golvet.
Jag stod kvar och kikade.
Jag såg hur du drog ihop alla kläder, alla lakan och handdukar till en stor hög framför din dörr.
Sedan satte du dig i den.

Nu har du suttit där i fyra dagar.
Du borde vara hungrig.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar