Detta är en Comeback Special. Fast utan läderkläder. Ja, till och med utan en Hagströmgitarr. Inte ens en välkammad frisyr finns att visa upp. Och det är inte 1968. Istället är det skitiga gamla nylonsträngar, smala jeans och knullrufs. Året är 2009. Och det är dags att gå upp i ringen igen. Det är ingen världsartist med smak för feta smörgåsar som har huvudrollen. Det är en tanig figur som biter ihop tänderna när han sover.

fredag 5 juni 2009

Dags för ännu en magisk afton...

Jag kan ingenting om fotboll.
Inte ett dugg. Jo, jag känner till att den före detta landslagsspelaren Tomas Brolin har en restaurang med utskänkningsproblem, och jag vet att Centralstationen ser ut som en krigszon efter en del allsvenska matcher. Men jag förstår att sporten innebär så mycket mer.

Därför var det väldigt roligt när det trillade in ett mail för ett tag sedan. Det handlade om UEFA U21-EM i Göteborg. Min första tanke var att "nu äntligen ger de fyra fotbollsträningarna i mellanstadiet resultat", men snart insåg jag att det inte var min högerfot de var ute efter. Det var min väna stämma. Jag fick helt enkelt ett erbjudande om att spela min musik, mina låtar, i Bältesspännarparken den 18 juni.
Där kommer det arrangeras något som de valt att kalla för Fanzone. Hit går man under juni månad om man vill dricka en öl eller två, om man vill kolla på en match på en skitstor skärm, och tydligen även om man vill kolla in ett tjusigt band. Som ni förstår nappade jag på erbjudandet. Jag såg min chans. Äntligen skulle jag få lära mig mer om fotboll. Men inte bara det. Jag såg även min chans att få lära ut. Att få kasta ut lite information i form av ackord och ord, information om hjärta och smärta, om bensin, sjukdomar och ishallar. Se det som ett utbytte, den som vill.

Som vanligt plockar jag med mig mitt finfina band.
De kallar sig för:

Madelene Fhager
Tomas Dahl
Anders Ljungberg
Niklas Andersson
& Johan Birgenius.

Jag har bestämt för mig att hela kalaset kommer att vara gratis. Det ni! Fri entré skojar man inte bort under dessa hårda tider.

Hur som helst; hoppas att vi ses den 18 juni. Magi utlovas i vanlig ordning.

1 kommentar:

  1. Jag ser verkligen fram emot att få höra låtar om fotbollsbenskyddens själsliv ur ett trubadurperspektiv. Jag trodde jag visste det mesta om den här sporten, men nu vet jag att det kommer nya perspektiv. Tack vare dig Peter!

    Danne Banan

    SvaraRadera