Detta är en Comeback Special. Fast utan läderkläder. Ja, till och med utan en Hagströmgitarr. Inte ens en välkammad frisyr finns att visa upp. Och det är inte 1968. Istället är det skitiga gamla nylonsträngar, smala jeans och knullrufs. Året är 2009. Och det är dags att gå upp i ringen igen. Det är ingen världsartist med smak för feta smörgåsar som har huvudrollen. Det är en tanig figur som biter ihop tänderna när han sover.

måndag 8 juni 2009

En helg i Malmö...

Jag var i Malmö i helgen. Under en nattlig taxiresa genom staden fick jag av någon anledning för mig att öppna chaufförens matlåda som låg intill växelspaken. Detta var tydligen en dålig idé. Han ställde sig på bromsen, skrek och uppmanade mig att genast lämna bilen. När jag försökte be om ursäkt svarade han med att spotta på mig. Han missade ansiktet men träffade halsen. Då blev jag lite irriterad. Jag rykte åt mig hans matlåda, slet av locket och fick till slut upp hans äggsmörgås. Jag tog ett stort bett. Sedan tuggade jag med öppen mun framför honom. Han blev vansinnig och började skaka mig, men på något sätt lyckades jag lirka mig loss. Jag tog mig ur bilen och började promenera längs vägkanten. Han klev ur taxin och ropade efter mig, men jag fortsatte att gå. Efter att ha traskat omkring i tjugo minuter kom jag på att jag fortfarande höll äggsmörgåsen i handen. Jag tog ett sista bett innan jag slängde den i en papperskorg.

Under min vistelse i Malmö passade jag även på att besöka Malmö Konsthall och utställningen Sonic Youth etc.: Sensational Fix. Alla som har vägarna förbi Malmö innan den 20/9 rekommenderas ett besök.

På onsdag ska vi spela in Niklas gitarr på några låtar. Själv ska jag lyssna, njuta, stampa takten och dricka kaffe.

Här får ni en fin bit. Det är Patti Smith och låten We Three.

1 kommentar:

  1. Imponerande själslig styrka och närvaro att du slängde smörgåsen i en papperskorg efter vad som måste varit en ganska så upprivande händelse. För både dig och chauffören. Speciellt är jag tacksam för att din känsla för renlighet i den stad som jag själv trampar runt i till vardags. Trampandet blir så mycket mer njutbart då. Min flickvän har introducerat mig för äggmackor. Kanske är något med Malmöbor.

    SvaraRadera