Detta är en Comeback Special. Fast utan läderkläder. Ja, till och med utan en Hagströmgitarr. Inte ens en välkammad frisyr finns att visa upp. Och det är inte 1968. Istället är det skitiga gamla nylonsträngar, smala jeans och knullrufs. Året är 2009. Och det är dags att gå upp i ringen igen. Det är ingen världsartist med smak för feta smörgåsar som har huvudrollen. Det är en tanig figur som biter ihop tänderna när han sover.

torsdag 23 juli 2009

Patricia Lee Smith...

På bilden till höger ser ni en suddig Patti Smith. Bilden är tagen i Jahrhunderthalle i Frankfurt i måndags.
Jag var där och det kommer jag kunna glädjas åt i resten av mitt liv.
Två av de bästa konserter jag sett har jag avnjutit i Tyskland. För några år sedan såg jag Tom Waits i Berlin, och nu var det dags för Patti Smith i Goethes födelsestad.
Free Money, Gloria, Peaceable Kingdom, Rock 'n' Roll Nigger, Ain't It Strange, Dancing Barefoot, Because The Night, Are You Experienced?, My Blakean Year, Beneath The Southern Cross och en hel rad andra fantastiska versioner av fantastiska låtar, men framförallt en magisk version av favoriten We Three. Kanske extra magisk eftersom en av låtens huvudpersoner satt på scenen. Gitarristen Tom Verlaine från Television finns nämligen med i fru Smiths kompband under den pågående turnen.

Här kommer ett klipp från Stockholm 1976. Njut.




Inte så illa, va?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar