Detta är en Comeback Special. Fast utan läderkläder. Ja, till och med utan en Hagströmgitarr. Inte ens en välkammad frisyr finns att visa upp. Och det är inte 1968. Istället är det skitiga gamla nylonsträngar, smala jeans och knullrufs. Året är 2009. Och det är dags att gå upp i ringen igen. Det är ingen världsartist med smak för feta smörgåsar som har huvudrollen. Det är en tanig figur som biter ihop tänderna när han sover.

onsdag 27 maj 2009

Den händige trubaduren...

I slutet av 60-talet sommarjobbade min far på Ica i Kallebäck. För en del av de intjänade pengarna köpte han en verktygslåda. Under de kommande åren var den en trogen följeslagare, då den alltid stod i bagageutrymmet på hans Mercedes 220s. 
En man som lägger sin lön på en låda av plåt har dock ett så stort intresse för verktyg att den lilla blåa verktygslådan snart var för liten. Min far köpte helt enkelt en ny. Eller bytte upp sig, som han skulle kalla det. 
Den första lådan slängdes emellertid aldrig. Den ställdes undan i någon vrå, och för ett par veckor sedan tog jag över den. Jag får säga att det känns riktigt bra. Jag har nu fyllt den med mina Clas Ohlson-verktyg och med jämna mellanrum går jag förbi och öppnar det gnisslande locket, kikar ner och njuter en smula.
Jag har aldrig varit speciellt intresserad av distpedaler eller fina förstärkare, så som alla mina musicerande vänner har varit. Men nu känns det faktiskt som att jag har hittat min grej. Äntligen har jag min tunga pryl att släpa runt på. I morgon bär jag helt enkelt med mig min nya verktygslåda till Pärs studio i Majorna. Kanske fixar jag något trasigt på vägen dit. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar