Detta är en Comeback Special. Fast utan läderkläder. Ja, till och med utan en Hagströmgitarr. Inte ens en välkammad frisyr finns att visa upp. Och det är inte 1968. Istället är det skitiga gamla nylonsträngar, smala jeans och knullrufs. Året är 2009. Och det är dags att gå upp i ringen igen. Det är ingen världsartist med smak för feta smörgåsar som har huvudrollen. Det är en tanig figur som biter ihop tänderna när han sover.

tisdag 18 augusti 2009

På fötter igen...

Skorna stod bredvid varandra på hallmattan.
Det var söndagkväll och jag var på väg.

Natten gick långsamt.
Jag lyssnade på musik, såg de sista avsnitten av Sopranos, knäppte på gitarren, åt en morot.
Jag var påklädd,
förväntansfull
och beredd.
Några regndroppar slog mot fönsterrutan.
Det gjorde mig ingenting.
En och annan bil passerade på gatan utanför.
Jag kom att tänka på nätterna då jag som barn låg vaken hemma hos min farmor och farfar.
Jag kan än idag minnas ljudet av de blå bussarna som då och då stannade till.
Minns ljudet av dörrar som öppnades, och motorljud som växte och dog bort.

Jag sneglade på klockan. Det var inte långt kvar nu.
Borstade tänderna.
Blötte ner händerna och drog dem genom håret.
Tog på mig en skjorta över linnet.

Jag såg ljuset komma över hustaken.
Jag såg hur en hel stad sträckte på sig.
Jag hörde hur ett helt land knakade och vred på sig.
Jag viskade "god morgon". Jag tänkte "äntligen".

Tog på mig skorna och gick ut.

Andades in luften.
Den doftade ännu av sommar.
Kände man efter kunde man även känna lukten av forexkontor, festivaltält, rosévin och espandrillos.
Grejen var att lukten nästan var obefintlig nu.
Den fanns mest där som en påminnelse om något som varit.

Jag gick nedför gatan.

Semestern var över.
Det stod "måndag" över hela himlen.
Livet kunde åter igen ta sin början.


1 kommentar:

  1. Nu när du ändå hr vaknat till liv kan du gå in här och skriva under: http://namninsamling.se/index.php?sida=2&nid=3714
    Skicka gärna länken vidare också!

    SvaraRadera